Dansk e-handel fortsætter med at vokse

Den danske e-handel fortsætter med at vokse med en hidtil uset vækst. Sidste år så vi en stigning på 15%. Men hvorfor vælger så mange egentlig at handle online?

Det bliver hele tiden nemmere og hurtigere at købe varer på nettet, og det vælger mange danskere at gøre brug af. Tallene bag den danske e-handel viser, at de danske forbrugere har mere end fordoblet deres forbrug på bare 6 år.

Således rundede den danske e-handels omsætning i 2016 hele 100 milliarder kroner.

Danskerne lægger deres penge i udenlandske webshops

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at de danske webshops har svært ved at følge med de udenlandske, når det kommer til salget og konkurrencedygtigheden.

Hvis vi skal kigge på en af de årsager der uden tvivl gør en stor forskel for hvor danskerne handler, så kan vi ikke komme uden om at kigge på priser og afgifter. De danske webshops har svært ved at følge med, når de ikke kan tilbyde de samme priser på grund af de danske afgifter og højere udgifter, og det går i sidste ende ud over den danske økonomi.

Vi burde derfor hellere se på hvordan vi kan reducere de danske afgifter, så vi kan være mere attraktive for udenlandske købere. Pris er en vigtig faktor for mange mennesker, og man vil selvfølgelig gerne have den billigste pris muligt. For at give et godt eksempel, så er det nok de færreste fra udlandet som vælger at handle hos danske webshops, fordi de kan få den samme varer billigere andre steder.

Danskerne er glade for rabatkoder

Flere undersøgelser viser at danskerne i større grad bruger rabatkoder, når de køber varer online. Rabatkoder kan findes ved at lave en hurtig søgning i din søgemaskine. Nogle af de webshops danskerne oftest søger rabatkoder til er Stylepit, H&M og Zalando.

Oplevelsen bliver hele tiden bedre

Der sker hele tiden forbedringer inden for teknologi og logistik, som alt sammen medfører til at det bliver billigere, bedre og hurtigere at købe varer online, og det er netop det kunderne leder efter. Vi kommer uden tvivl til at se store fremskridt for hvordan e-handlen og brugeroplevelsen fungerer inden for 5 til 10 år.

Den fysiske handel udgør stadig en forholdsvis stor procentdel, men spørgsmålet er hvor længe det kommer til at vare. Én ting er dog helt sikkert, e-handlen er kommet for at blive, og der er ingen tvivl om at det vil blive den foretrukne måde vi køber varer og ydelser på i fremtiden.

Infografik om dansk e-handel

Er du ikke så glad for at læse lange tekster, men vil du hellere have en overskuelig infografik til at vise dig mere om alt bag den danske e-handel, så har en populær rabatside lavet en infografik over netop det. Her får du information om danskernes vaner, køn og alder, enheder og ikke mindst tallene bag e-handlen i Danmark.

Et kort udklip af infografikken om dansk e-handel
Et kort udklip af infografikken. Klik her for at se den fulde infografik om dansk e-handel

Dette skal du være opmærksom på

Såfremt man vælger at købe varer på udenlandske webshops, så skal man huske at være yderst opmærksom på om man kan stole på webshoppen. Vil du gerne undgå at blive snydt, så bør du altid huske at søge efter anmeldelser på Trustpilot. Hvis du derimod handler hos en dansk webshop, så er E-mærket et godt mærke at gå efter.

Skriv et svar