Viden om globale forhold halter

En ny undersøgelse udarbejdet af Epinion for Timbuktu Fonden dokumenterer, at folkeskolens 9. klasses afgangselever ved alt for lidt om globale forhold. Undersøgelsen viser, at de fleste elever mener, at det er vigtigt at lære om u-lande i folkeskolen, og godt halvdelen (55%) vurderer selv, at de ved meget om forholdene i u-landene og u-landsbistand.

Mara Riana skolestue i Kenya (CC BY flickr)

Mara Riana skolestue i Kenya (CC BY flickr)

Af Timbuktu Fonden, pressemeddelelse

Hele 9 ud af 10 elever (92%) svarer, at de har lært om u-lande i skolen. Men kun 1/3 af eleverne (35%) har faktisk skrevet en skole opgave om u-lande, og under halvdelen af eleverne (45%) har arbejdet med u-lande som tema.

Alligevel kan eleverne ikke svare rigtigt på en række faktuelle spørgsmål om, hvordan forholdene er i u-landene, f.eks. ved kun 1 ud af 20 elever (5%), hvor mange børn som starter i skole i alle verdens u-lande. 3 ud af 4 elever (76%) kan ikke nævne en nulevende afrikansk politiker, ligesom eleverne ikke er klar over, at der faktisk starter lige mange drenge og piger i skole i u-landene.

Thomas Ravn-Pedersen, Timbuktu Fonden udtaler; ’Spørgeundersøgelsen understreger med al tydelighed, at undervisningen i globale forhold i folkeskolen er mangelfuld og utidssvarende. Partierne bag folkeskoleforliget begår derfor en fatal brøler, hvis de skriver den globale dimension ud af Folkeskolens fælles mål’.

Download rapporten.

Til trods for den manglende viden mener 1/3 af eleverne (32%) at u-landsbistanden hjælper i meget høj grad eller i høj grad, og 2 ud af 5 elever (39%) mener i meget høj eller høj grad, at Danmark har et ansvar for at hjælpe. Kun 4% af eleverne mener at u-landsbistanden hjælper i mindre grad eller slet ikke.

Næsten 3 ud af 10 elever har deltaget i internationale projekter med skoleklasser i andre lande (31%) eller lavet frivilligt arbejde med deres klasse til fordel for u-landene (25%). Alligevel viser undersøgelsen at kun 14% af eleverne kunne tænke sig at bo og arbejde i et u-land, mens hele 7 ud af 10 elever (69%) godt kunne forestille sig at bo og arbejde i et andet land end Danmark.

Thomas Ravn-Pedersen, Timbuktu Fonden udtaler; ’Elevernes manglende viden om verden bliver et samfundsmæssigt problem, hvis det påvirker de unges mobilitet og globale udsyn. Unge danskeres indsigt og lyst til at begå sig i andre lande og kulturer er vigtigere end nogensinde’.

By Dan Larsen

Dan Larsen Redaktør Dan Larsen, Verdensnyt, har arbejdet som journalist med internationale forhold siden 1976. Artikelserien om "fattige lande" er delvis finansieret gennem et tilskud fra Danida. Alle er velkomne til at abonnere på nyhedsbrevet (Se øverst). Dan Larsen kan bookes til et foredrag med udgangspunkt i sitet og dets indhold.

Følg på Facebook

Se alle artikler

Besøg website

Related Posts