Kampen om Indiens forsvarsbudget

En voksende korruptionsskandale omkring et indisk køb af helikoptere i Italien skaber noget nær panik i politiske kredse, fordi der skal være valg i 2014. En tidligere regering faldt netop på grund af en korruptionssag ved militært indkøb.

Dette er et Rafale kampfly fremstillet af franske Dassault (CC BY flickr Ronnie Macdonald).

Indien er en af verdens største kunder hos våbenindustrien, og franske, britiske og italienske firmaer slås om at få en stor bid af en kage på 500 milliarder kroner, der tidligere gik til Rusland, skriver New York Times.

Den franske præsident Hollande og den britiske premierminister Cameron har begge netop været på visit i Indien for at snakke salg af kampfly for 55 milliarder kroner. Skandalen, der er uden sammenhæng med kampflyene, omfatter kun en lille handel til et par milliarder.

Kompliceret

Før sagen om betalinger for at skaffe italienske Finmeccanica ordren på et dusin helikoptere så Frankrig ud til at have sikret sig ordren på 126 kampfly af mærket Rafale fra Dassault. Franskmændene havde givet det bedste tilbud og konkurrenterne tabte.

Flyene i kampen om den store ordre var svenske Gripen, den fælleseuropæiske Eurofighter Typhoon, amerikanske F-18 og F-16 samt russiske MIG-35. Rafale vandt, ser det ud til.

De indiske politikere er blevet særdeles håndsky og end ikke præsident Hollande kunne fremtvinge underskriften, skriver Times of India. Britiske David Cameron kom forbi for at fiske i rørte vande i håb om at sælge Typhoon i stedet.

Kontrakten

Som følge af tidligere skandaler er det forbudt at benytte mellemmænd ved våbenhandler med Indien. Imidlertid ser det ud til, at italienerne fra Finmeccanica har brugt en sådan, der udover to politikere har bestukket sig selv med de fleste millioner Euro.

Skelettet i den fransk-indiske kontrakt på Rafale-fly har givet andre knuder end den dårlige ånde fra “choppergate”, som helekopter-sagen malerisk kaldes i indiske medier.

Meningen er, at Frankrig leverer 18 fly fikse og færdige, hvorefter teknologi skal overføres til det indiske firma Hindustan Aeronautics, der skal bygge de næste 108 på licens over 6 år. Vilkår for overførsel af højteknologi giver problemer.

 

By Dan Larsen

Dan Larsen Redaktør Dan Larsen, Verdensnyt, har arbejdet som journalist med internationale forhold siden 1976. Artikelserien om "fattige lande" er delvis finansieret gennem et tilskud fra Danida. Alle er velkomne til at abonnere på nyhedsbrevet (Se øverst). Dan Larsen kan bookes til et foredrag med udgangspunkt i sitet og dets indhold.

Følg på Facebook

Se alle artikler

Besøg website