Fejrer modersmål overalt

I dag fejres verden over den internationale dag for modersmål. I år er fokus på undervisning på modersmål. Målet for denne specielle dag er at fremme flersprogethed og styrke sproglig og kulturel mangfoldighed, ifølge UNESCO, som er stifter af denne fejring.

Over en million børn i Nepal kommer ikke i skole, fordi de taler et “sjældent” sprog. Landet har 93 men ikke bøger i dem alle (CC BY Dan Larsen).

Årets tema er “bøger til modersmålsundervisning”.

Nepal er, med sine i alt 92 forskellige sprog et af de lande, der markerer dagen i dag. Landet over vil der være arrangementer og events på forskellige modersmål. Arrangementerne er blandt andet arrangeret af staten i samarbejde med uddannelsessektoren, men også lokale og internationale organisationer og NGO’er tager del i planlægningen af dagens festligheder, skriver nepalnews.com.

I Nepal anses sprogvanskeligheder som en af de største årsager til, at mere en 1,3 millioner børn mellem 6 og 15 år ikke går i skole. Det nepalesiske undervisningsministerium har af samme grund udgivet grundskolebøger på flere forskellige af de talte sprog i landet.

Dette er en storartet udvikling, skriver UNESCOs repræsentant i Nepal i Republica. Der dog stadig mener, at der er meget at arbejde at gøre.

Fejring en tradition

Den internationale fejring af modersmål har fundet sted siden UNESCO startede det i 2000. Årets fejring er den fjortende af sin slags.

I Danmark har politikerne genopdaget modersmålsundervisning og har indledt et “eksperiment” med undervisning i forbindelse med Folkeskolereformen, skriver Opinionen.

“Forhandlingerne om den ny folkeskolereform har udviklet sig til en grim affære, efter børne- og undervisningsministeren Christine Antorini (S) forsøger at gennemføre et nyt forsøg om modersmålsundervisningen af tosprogede elever,” skriver magasinet.

Skoleledere er begejstrede for tanken, men tvivler på, at de svageste kommer med, når ordningen er frivillig. Borgerlige fra Dansk Folkeparti og Venstre kæmper imod at have undervisning på f.eks. arabisk i folkeskolen.

By Kiki Hynding Hansen

Kiki Hynding Hansen Kiki Hynding Hansen, journalist for Verdensnyt.dk, studerer journalistik og International Development på Roskilde Universitet. Hun beskæftiger sig med udvikling og internationale aspekter, bla. gennem projektledelse i den globalt orienterede forening Rapolitics.

Se alle artikler

Besøg website